lördag 14 mars 2009

Willys

Vi hade ett ärende till vårdcentralen så det vart en tur till nästa samhälle för här har de inte öppet på helgerna. Då passade vi på att ranta lite i affärer och kom på att vi skulle testa att gå på Willys för ingen av oss hade någonsin varit där.

Enligt grannar skulle det vara bra att handla stapelvaror där. Vi hade ingen handlingslista utan behövde väl det mesta så vi tog hylla för hylla (S har upptäckt kundvagnen som fordon så han far gärna omkring)

Inte blev det mycket handlat men nästan 1200 kr fattigare blev vi. Så här var det ungefär hela tiden;
- Toapapper behöver vi ju det måste ju vara billigt här!
- Jajjemän det här var billigt även om det ser ut att riva bra i röven.
- Ja men det har ju inte ens nåt Svanenmärke och det är ju inte särskilt svårt att få
- Nä det har det inte, men det här då? Nej det var ju inte särskilt billigt, ja nåt annat kan jag inte hitta vi får ta det.
Osv, osv. En del mat var billig måste sägas men den fick jag inte lust att äta. En sak som dock var billigare, ganska rejält faktiskt var våtisar så det shoppade vi en del. Så med ganska skrala påsar åkte vi hem, tur vi hade varit på Ica och handlat ordentlig mat innan.

Så nu måste jag fråga mig; Ska man åka till en stormarknad för att handla mat när man har en bra butik lokalt? Är det så mycket billigare att det lönar sig ekonomiskt? Låt säga att det är 10% billigare, alltså hundra spänn på en tusing. Det kostar det ju lätt att köra några mil om man räknar bilkostnader som sig bör och inte bara bränslet. Om man sen börjar tänka på alla utsläpp som blir om alla ska köra till dessa stormarkander istället för att handla nära där de bor.

Om vi dessutom inte handlar i våran butik så kan de ju inte hålla upp ett så gott sortiment som de faktiskt gör och då kommer vi till slut att vara dömda till ställen som Willys. Gud hjälpe mig om det blir tungt att släpa Ica-kassar mina 800m från min Ica för jag ska alltid handla hos dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar