måndag 1 juni 2009

EU-valet

Är det någon lycklig som redan tagit ställning? Hur bar du/ni er åt i såna fall. Är det möjligt att veta vad man röstar på egentligen? Häromdagen på radion var det nån förståsigpåare som la ut texten om att det viktiga att ta reda på om kandidaterna; 1)är bra på att förhandla för det var deras huvudsakliga syssla 2)om de har ett bra kontaktnät och 3) om de är kunniga i frågan somde vill driva. HALLÅÅÅÅ hur ska alla vanliga svenskar kunna ta reda på detta? Min tes är denna: Experten ville inte alls hjälpa oss vanliga väljare utan endast glänsa med sina expertkunskaper om olika kandidaters förmågor, vilka de känner osv, ungefär som nån slags jävligt dålig "jag känner Lassie".

Då tänkte jag så här; jag skiter i allt babbel och röstar bara på det parti som säger sig driva den frågan som jag tycker är viktigast för EU just nu. Men då ser ni var det en annan förstsigpåare som gavs utryme i gårdagens DN. Denna glädjedödare informerade om att det inte har någon betydelse vare sig vilken kandidat eller vilket svenskt parti man röstar på utan det som är det viktiga är vilken paritgrupp man röstar på. Partigrupp innebär alltså vilka man valt att alliera sig med där borta i Bryssel. I övrigt var artikeln så ofullständig så något grepp om vilken partigrupp man då ville lägga sin röst på fick man då inte. Endast mer huvudbry om vad det egentligen är man kommer att rösta för och emot. Återigen en liten människa som ville visa sig duktig men utan att vilja dela med sig. Ungefär som; jag vet men det gör inte niii, plutta, plutta.

I dessa dagar kan jag inte låta bli och lite undra om någon inte kan komma på nåt annat bra styrelsesätt än demokrati. Kanske till exempel att jag kan få bestämma allt. Det skulle inte vara diktatur för jag bestämmer så bra:-)

6 kommentarer:

  1. åhh, känner mig minst insatt i hela världen. Så kan jag lägga min röst på dig då eller?

    SvaraRadera
  2. Ja, varför inte? Det skulle ju bara vara en utvidgning av ditt nuvarande distrikt : )

    M

    ps. 40 sa du? jag ska gå och välja ut cykel på studs. återkommer...

    SvaraRadera
  3. http://coachkokbok.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Ja, kryssa Sara på vilket parti du än lägger din röst (du får rita dit en extra ruta.

    SvaraRadera
  5. Var det kristdemokraterna du var engagerad i?

    SvaraRadera
  6. Nja, det är nog inte så lyckat att kryssa mig för KD. Då blir Guden arg och kommer ner och bankar mig i huvudet.

    SvaraRadera